Darina Berková, rod. Dobrovodská (1968, Bratislava) vyštudovala Strednú umeleckopriemyselnú školu, odbor reštaurovanie. Na tejto škole absolvovala aj dvojročné pomaturitné štúdium so zameraním na reštaurovanie polychrómovaných plastík. Po ukončení štúdia v roku 1990 sa začala venovať voľnej tvorbe, ktorá je rozmanitá svojim obsahom, ale aj výtvarnými disciplínami. Venuje sa olejomaľbe, pastelu, grafike a knižnej ilustrácii. V rokoch 1998 – 2008 súkromne vyučovala deti výtvarnú výchovu a päť rokov organizovala výtvarné tábory v Banskej Štiavnici. V roku 2006 ilustrovala básnickú zbierku Bohumila Martináka Zápisky príliš osobné, o rok neskôr ilustrovala prózu Petra Glocka Tri lásky Terézie Vansovej a v roku 2009 básnickú zbierku Štefana Kuzmu Mlčanie nepokoja. K jej najnovšej aktivite patrí projekt Kráľovský rod, v rámci ktorého vytvorila veľkoformátový obraz s rozmermi 3,5 x 1,5 m. Na obraze s portrétom britskej kráľovnej Viktórie spolupracovala s deťmi chorými na hemofíliu.
Výtvarný svet Dariny Berkovej je ako prelet ponad krajinou, v ktorej sa môže stať všetko. Jej atmosféru totiž nadnáša fantazijný štetec či ceruzka, ktoré maľujú a kreslia nikdy nekončiace príbehy. Je to bájna Krajina – Nekrajina Petra Pana, či lepšie povedané Zem – Nezem, ako sa volá autorkin najnovší maliarsky cyklus. Je to pokus o lietanie, počas ktorého sa zaznamenávajú fragmenty večnej inšpirácie – prírody. Na plátne sa objavujú ako abstraktné motívy plné organických tvarov a rozmaľovaných farebných impulzov. Je to povestný Chagallov stav duše, ktorý nástojčivo, ale úprimne rozpráva o maliarkiných túžbach a ambíciách.
Výtvarná cesta Dariny Berkovej sa však začala už dávnejšie. Listovanie v návratoch do spomienok prináša panorámu ženských figúr často v starovekej architektúre. Je v nich príťažlivá nostalgia i lákavé tajomstvo. Vo vzduchu sa mlčanlivo vznáša tajuplná symbolika ako vyjadrenie metafory o plynutí času, o vzdore i bolesti, o kráse i nehe. Typickým prejavom je prelínanie línie figúr s ostatnými výtvarnými prvkami na obraze, čím sa akcentuje symbolika i nehmotná podstata našich pocitov. Hoci sa jej obrazy „čítajú“ vo svojom celku, autorka napĺňa ich plochu množstvom detailov, ktoré aj v drobných príbehoch píšu vždy nové kapitoly. Dajú sa tak pozerať vždy odznova, pričom ich dej prináša vždy originálne námety.
Shakespeare raz napísal, že v knihe života sme všetci napísaní v jednom verši. Nuž, to asi nepoznal Darinu Berkovú. Ona svojimi obrazmi presviedča, že život sa nedá vtesnať do jedného verša, a to ani do toho shakespearovského. Svet podľa nej má totiž veľa výtvarných chutí a podôb. Je objavný, ale aj dôverne známy. Aj preto vás do tohto sveta srdečne pozývam.
Ľudo Petránsky