Úvodná

Fotogaléria
(obsah)

Úžasné rozmery hôr

Bezvýznamné príhody turistov v nepálskych Himalájach

Text a foto © Pavel Andris

8. Phakding a Lukla

27.10.2004 (Namche Bazaar[3440] ] - Phakding[2610])

Ráno dostávame od majiteľov chaty kathagy (tiež kata, čestné šály z tenkého hodvábu alebo napodobeniny). Tento symbolický dar má podobný význam, ako u nás darovanie kvetov. Tu ich dostávame ako vážení hostia na rozlúčku. Kami vysvetľuje potrebné základy slušného správania - obdarovaný si má nechať šál na krku pri odchode z chaty. Až za dedinou si môžete kathag schovať do batoha.

Pomaly ideme po už známej ceste dolu kopcom. Je teplo, po včerajšom snežení ani stopy. Pod mostom cez rieku Dudh Koshi si otváram pivo ušetrené zo včerajška. Potom mi dochádza, že som si vybral naprosto zlé miesto. Ak si nejaký dzopkyo uľaví nad mojou hlavou, mám smolu.

Na poludnie sme už ubytovaní vo Phakdingu a dávame si obed a pivo. Potom ďalšie pivá. Dcéra majiteľky chaty je naozaj pekná a sebavedomá mladá žena plne si vedomá svojej krásy. Dodnes mám od nej papierik s menom a adresou. Samozrejme, nemám dôvod fandiť si. Podobný papierik dostal každý chlap z našej výpravy. Predpokladám, že mladú dámu jednoducho zunovalo roznášať dal bhat a zametať hosťovské izby. Radšej by sa asi vydala za nejakého západniara. Keby sa ma pýtala, čo si o tom myslím, poradil by som jej, aby zostala tam, kde je.

Čítal som o výsledkoch nejakej zoologickej štúdie, ktorá sa zaoberala o zdravotným stavom paviánej populácie. Pavián je tým zdravší, čím vyššie postavenie vo svojej tlupe dosiahne. To isté platí aj o ľuďoch. Tí úspešnejší spomedzi nás sú zdravší nielen preto, že si môžu zaplatiť lepšiu lekársku starostlivosť. Vedomie úspešnosti v tlupe primátov je zdrojom určitej psychickej pohody, ktorá priaznivo ovplyvňuje zdravotný stav paviánov i ľudí.

Keby naša mladá dáma zostala tam, kde je, stane sa majiteľkou chaty ležiacej na jednej z najatraktívnejších turistických a horolezeckých trás sveta. Bude môcť takmer na každého v Nepále pozerať zhora. Pokiaľ by sa vydala za nejakého priemerného západniara a odišla s ním, v podstate by sa ocitla v prostredí, kde by takmer každý hľadel na ňu zhora. Jedna z najväčších svetových autorít, profesor Parkinson, síce napísal, že výnimočne krásna žena sa uplatní v každej spoločnosti. Ale výnimočne krásnou ženou možno byť len v určitom veku. Navyše, našej kráske akosi nesedia nohavice.

Tunajšie fľašky s pivom majú veľkosť 0,65 litra namiesto zvyčajných 0,5. Aj objem alkoholu je vyšší a stoja tristo rupií za kus. Nedáme sa pomýliť. Vyprázdňujeme jednu za druhou. Pivný ošiaľ trvá vyše dvanásť hodín. Za seba môžem povedať, že som urobil životný rekord v počte pív za jeden večer, ktorý už asi zostane neprekonaný. Tu sa už moja malá cenzorská dušička zdráha ťukať do klávesnice ďalšie podrobnosti.

28.10.2004 (Phakding[2610] - Lukla[2840])

Dávame si raňajky a tí otrlejší ešte jedno - dve pivká. Čaká nás mastný účet, čosi vyše 10000 rupií, na ktorý sa skladáme podľa počtu absolvovaných fľašiek. Za takýto obrat si zasluhujeme čestné šály. Na Jirkovu intervenciu ich skutočne dostaneme. Po záverečnom fotografovaní môžeme ísť. Naše dievčatá, ktoré včera pili skôr čaj, sa nám smejú, že teraz chatu zavrú a budú oslavovať mimoriadnu tržbu.

Do Lukly je to niekoľko hodín cesty. Niekde pri chodníku je tabuľka, ktorá vyzýva turistov, aby venovali obsah svojich lekárničiek v prospech miestnej ošetrovne a domorodcov. Je to rozumná prosba, ale nemôžem jej vyhovieť. Moja lekárnička cestuje s nosičmi.

V Lukle sa ubytujeme v jednej chate hneď pri letisku, kde Kami zanechal naše letenky do Káthmandú. Aby ste sa dostali na zajtrajší let, musíte prísť do Lukly dnes. Majiteľ chaty, v ktorej sa ubytujete, v ktorej sa ubytujete, zabezpečí potrebné formality na letisku.

Poobede sa lúčime s našimi nosičmi. Nechávame im karimatky a prebytky zásob. Hoci Miro je proti, Jirka im venuje aj nejaké peniaze. Naše dievčatá si kupujú nepálsku Everest Whisky proti strachu zo zajtrajšieho lietania malými lietadlami. Ochutnal som to, nemôžem odporučiť s výnimkou krajnej núdze. Potom už nastáva nudné čakanie v jedálni na večeru a odlet.